TehnikaVO2 Cyclab

Tagumikest, sadulatest ja Kraftwerkist

Jalgrattal on kõik jupid tähtsad. Need moodustavad kokku terviku, millest saab inimese keha pikendus. See on nagu bändi Kraftwerk ideoloogia utoopiline kujutlus, kus inimene ja masin on eristamatult integreeritud ja teevad ühise eesmärgi nimel koostööd. Inimene on selle masina piloot ja mootor, ning realiseerib oma tahet ja võimeid tehnika kaudu. Et keha ja ratas oleksid integreeritud, on eriti oluline jälgida, et kontaktpunktid sõitja ja masina vahel oleksid hästi valitud. Ostes ratta on sellel standardselt peal sadul, mis on, olgem ausad, suvaline. Meie rattapoes käib sadula murele lahendust otsimas palju inimesi, kelle mõne Lõuna-Euroopa riigi inimeste kehakuju järgi komplekteeritud ratta sadul ei kannata eestlase tüpaaži arvestades kriitikat. Seda enam, et ka eestlaste tüpaaže, kehakujusid, sõiduasendeid ja isiklikke eelistusi on omakorda nii palju erinevaid. Niisiis. Sadul on kõige olulisem komponent keha ja jalgratta ühenduses. Seda on reaalselt kõige enam tunda. Ja see tuleb enda järgi valida. Mitte püüda end sadulaga kuidagi kokku sobitama või iseend ümber veenma hakata stiilis, et “rattasõit ongi ebamugav”. Ei pea olema. Siinkohal toon tähtsuse järjekorras välja printsiibid, mille järgi enesele sobilikku sadulat valida:

1. Sadula laius

Kujutle, et istud sirge seljaga kõva tabureti peal. Mille peale sa siis toetud? Jah, tagumiku, aga täpsemalt? Need on vaagnaluu alumises otsas olevat punktid, kaks sellist väljaulatuvat mügarikku. Istmikluud ehk Ischial Tuberosity. Ja need ongi istumiseks disainitud. Ka rattasadulas istuva inimese keharaskus peaks toetuma eelkõige just istmikluudele.

Siit hakkabki sadula valimine pihta. Istmikluude laius on inimestel erinev, vahemikus u. 8-15cm. Naistel reeglina paar sentimeetrit laiem kui meestel. Sadul peab olema piisavalt lai, et toetada istmikluid.  Suurelt üldistades võib öelda, et sadul peaks kõige laiemast kohast olema u. 3cm laiem kui istmikuluude laius. Kui aga täpsemaks minna, siis iga sadula mudeli kohta on aga spetsiifilisem soovitus. Jalgrattaspordi populaarsus on suurim Kesk ja Lõuna-Euroopa riikides, kus inimeste luustik on kiitsakam. Rataste sadulad valitud seetõttu samuti pigem kitsamad. Ehk siis kõige tüüpilisem ebamugavuse põhjustaja Eestis – liiga kitsas sadul! Tekib selline tunne nagu kitsas sadul upub jalge vahele ära, ei toeta istmikuluu nukke. Ja siis on kogu tagumik tuim ja valus. Tuttav tunne? Specialized Tallinna ja Tartu poes on olemas spetsiaalne pink, millel on vahtpadi ja sellele istudes jäävad istmikluude jäljed näha. Ja nende laius teada. See on kõige olulisem tähistaja, mis aitab meil sadulat igaühe eripära järgi soovitada. Kõik muu on juba peenem häälestus. Laius aga A ja O! Seetõttu teeb Specialized sadulaid laiusega 130mm, 143mm, 155mm ja 168mm.

Siledam sadul (Toupe) üleval ja tõusva taguosaga (Romin) all

2. Sadula kuju

Kui istmikluude laius on teada, siis saab juba peenemaks minna. Järjekorras järgmise tähtsusega teema: keha kuju ja sõiduasend. Kas alaselg on normaalne või nõgus (hüperlordoos)? Milline on keha painduvus – kui palju saad ette kummardada? Millal hakkab siis vaagnaluu end ettepoole pöörama? Kas sõiduasend jalgrattal on püstine või madalam?

Suures plaanis võib öelda, et normaalne seljakuju, suurem painduvus, püstisem sõiduasend ja ettekummarduse puhul hilja roteeruv vaagnaluu on märgid, et sobib siledam sadula profiil (näiteks Toupe mudel). Vastupidised näitajad on vihjeks, et sadula tagaosa peab kõrgemale tõusma (näiteks Romin mudel), et vaagnaluu pööratud asendi tõttu jääksid istmikluud endiselt keha raskust toetama. Vastasel juhul saavad eesnäärme, lahkliha piirkonnas veresooned ja närvid kinni pigistatud. Ja just see tekitabki ebamugavust, tuimust ja valu. Halvemal juhul peale aastatepikkust nühkimist sobimatu sadula peal on inimestel esinenud ka terviserikkeid. Seda kõike oskavad meeste- ja naistearstid täpsemalt kommenteerida, aga kui vaadata kui palju närve ja veresooni on inimese kehas just jalgevahe piirkonnas, siis on igati loogiline, et sadul peab olema anatoomiliselt sobilik.

Teine point peale tervise on ka performance. Jalgevahe piirkonnast liiguvad veresooned alla, jalgadeni. Ja seal tagasi üles südameni. Mida parem on vereringe jalalihastes, seda rohkem powerit pedaalideni jõuab! Krambid kollitavad? Jalad muutuvad pikemal sõidul tuimaks ja puiseks? Ka siin võib sadul ootamatult suurt rolli mängida.

Närvide ja veresoonte säästmiseks on sadulate keskele hakatud disainima ka vahekanalit. See on tühi auk või lihtsalt nõgus piirkond pikiti sadula keskel. Mida aeg edasi seda laiemaks on see kanal evolutsiooni käigus läinud. Naiste anatoomiale sobilike sadulate puhul on kanal pigem laiem ja veidi teise kujuga. Vaadates uut Power sadulat, mis on väga paljude sõitjate jaoks eriti mugavaks osutunud, siis seda lisaks lühemale ninale (et ei häiriks eesnäärme piirkonda) kindlasti just väga laia kanali tõttu. Näeb välja moodne ja imelik, aga tagumiku all on kuradi mõnus!

Specialized Power sadul

3. Sadula pehmus

Mida pehmem sadul, seda mugavam? Kogenud jalgratturid teavad, et pigem just vastupidi. Põhjus on jällegi seotud istmikluudega ning seeläbi veresoonte ning närvidega. Nimelt mida kõvem sadul seda enam tõstavad istmikluude nukid jalgevahe piirkonda sadula kohal kõrgemale. Mida sügavamale pehme sadula sisse need nukid vajuvad, seda enam istub jalgrattur nö. täie pe***ga kõige väärtusliku peal, mida säästma peaks. Niiet suures plaanis on tihkem sadul mugavam. Eriti kehtib see pikemate sõitude puhul (1,5h ja rohkem). Täpselt samamoodi nagu pehme autoiste loob algul hea esmamulje, kuid pikema sõidu puhul on kogu keha kuidagi tuim ja ükski asend ei paranda enam olukorda eriti. Ja kõva taburet on tihtipeale mugavam kui õndsana tunduv tugitool.

Ometi on inimeste pehmete kudede tundlikkus erinev. Osad sõidavad ilma igasuguse pehmenduseta üleni carbonist sadula peal ning ütlevad, et see on mugavaim sadul üldse. Teised aga tunnevad isegi pehmendusega sadula puhul, et see justkui nagu sooniks või raputab luustikku liiga palju. Siin valemit ei ole, mida saaksin soovitada. Tuleb usaldada tagumikutunnetust, erinevaid pehmuseid proovida. Samuti sõltub see teema mingil määral rattapükste pehmendusest. Specialized sadulate puhul on tihtipeale sama sadula tüübi puhul erinevate pehmuse astmed saadaval.

4. Sadula välimus ja kaal

See punkt on ka individuaalne. Aga teistmoodi. Kõik eelnev käsitles anatoomilist sobivust, mis mõjutab seda, kuidas on sadula puhul reaalselt, füüsiliselt istuda. Aga see konkreetne punkt sõltub eelkõige edevusest. Ja noh kaal… nii umbes 0,0431% ka performance-ist. See on minu meelest sadulate puhul äge asi, et ei ole vaja palju maksta, et oleks kehaga tunda väga suurt progressi rattasõidus tervikuna. Specialized teeb oma sadula mudeleid nelja erineva tasemega Comp (89€), Expert (129€), Pro (189€) ja S-Works (299€). Ja istudes on tunne nende kõigi peal sama. Muidugi enesetunne sõltub alati ka sellest, mis toimub kõrvade vahel ning sellest aspektist tunnevad end mõned inimesed ikka S-Worksi peal paremini. Aga see teema ei puuduta enam anatoomiat :)

Sadulaid tuleb proovida!

Kõik eelnev on teooria. Loodan, et see aitab mõista üldisi printsiipe, mille põhjal enesele sobivat sadulat valida. Reaalses maailmas tuleb aga sadulaga sõita ja alles siis selgub, milline on tegelikult parim. Vahel on nii, et proovides erinevaid sadulaid, siis vastupidiselt teooriale on kõige mugavam sadul loogika järgi vale. Sellisel juhul soovitaksin ikkagi usaldada eelkõige enesetunnet. Kui see on hea, siis suure tõenäosusega on ka sadul sobiv. Tont seda teab, kuidas iga erineva inimese puhul need juhtmed seal all korrusel täpselt jooksevad. Mina küll ei tea. Seetõttu tuleb sadulat enne ostu kindlasti proovida. Specialized rattapoodides nii Tallinnas kui Tartus on sadulate teema üks olulisemaid üldse ning seetõttu anname enne ostu sadula testimiseks kaasa. Vajadusel tuleb isegi proovida paari-kolme erinevat, et leida parim võimalik. Ärge ostke põrsast kotis! See kehtib sadulate puhul eriti.

Selle padja peale istudes jäävad istmikluude jäljed sisse ning saame soovitada teile sobivas laiuses sadulat

Masinavärk

Kust siis alustada, et inimese ja jalgratta ühendus, see masinavärk, parimal moel tööle seada? Tulge läbi ja selgitame esmalt välja istmikluude laiuse. Tasuta. Ning selle põhjal saame anda soovitused kõige olulisema komponendi valimiseks jalgrattal. Teised kontaktpunktid on jalg>sõiduking>klots>pedaal ning käed>kindad>lenks ühendus, millega Specialized on oma Body Geometry osakonnaga on samuti tõsiselt adresseerinud. Need on ka olulised ühendused ning loodan, et jõuame tulevikus nendest juttu teha. Aga mulle tundub, et sadul on ikkagi neist kõige olulisem. Ja minu kogemuse põhjal ka paljude inimeste jaoks kõige probleemsem. Õnneks on aga sadulate disain kaasajal muutunud niivõrd anatoomiast teadlikuks, et need probleemid on lahendatavad. Ja igaüks saab liikuda lähemale Kraftwerk-i tehnitsistlikule unistusele ideaalsest ühendusest inimese ja masina vahel..

Kasutatud allikad:

Cycling and Penile Oxygen Pressure: the Type of Saddle Matters

Effects of a Novel Bicycle Saddle On Symptoms And Comfort In Cyclist

The Effect of Saddle Design on Stresses in the Perineum during Cycling

kirjuta vastus

Su emaili ei avalikustata. Täida palun tärniga (*) lahtrid