SündmusedTehnika

Turbo COMO 4.0 – esimene elektri-linnaratas on nüüd liikvel

Täna, 3 juuli 2018 aasta pealelõunal oli meile mingis mõttes ajalooline hetk – andsime üle esimese linna-elektriratta.

MTB-tüüpi e-baike (“e-bike” inglk. ehk electric bike) liigub meie metsades juba hulgikaupa – nii kahe, kui üheamordilisi. MTB-elektrikaga kogemustest kirjutas Raiko siin. Linnaratastest on aga pildil olev COMO 4.0 esimene Specialized’i nime kandev linnakas, mis Tallinna kergliiklusteedel vurama hakkab.

COMO on ülivaikse rihm-mootori ja sujuva Rx Street-tune settinguga linnaratas, mille käitumine on viidud võimalikult jalgrattalaadseks – elekter aitab, kuid seda märkamatult, vaikselt, vibratsioonivabalt ja sujuvalt. Vajutad rohkem, mootor aitab rohkem, soovid vaiksemalt sõita, mootor saab sellest samuti aru. Sõiduulatus võib ulatuda isegi rohkem kui 100 kilomeetrini, kuid sõltub loomulikult paljudest erinevatest teguritest.

Kui kogu Specialized’i e-rataste üldine inseneritöö ja väljatöötamine toimub Šveitsis, siis COMO’l on BROSE mootor, mida toodetakse ja arendatakse Saksamaal, Berliinis. Brose on üks juhtivaid väikeste elektrimootorite tootjaid autotööstusele, kuid alates 2014 pühendunud ka elektrirataste mootorite tootmisele Specialized’iga koostöös. Võrreldes teiste tootjatega ongi suurim erinevus vast see, et see mootor on ehitatud ratta “sisse”, mitta ratas pole ehitatud mootori “ümber”, nagu seda on enamustel teistel tootjatel. See on oluline erinevus. Kasutaja tunnetab seda vahet sõidu sujuvuses, mugavuses ja sõiduulatuses.

Rattal on Saksa-päritolu elektriratastele spetsiaalselt disainitud BLOKS kompuuter, mis näitab loomulikult paljut enamat, kui harjumuspärane rattaarvuti. BLOKS ühildub Specialized Mission Control äpiga Sinu telefonis ning näitab sõiduulatust, kaarte, muuta saad mootori settinguid ja paljut muud.

Rattal on küljes korralikud led-tuled, porilauad, pakiraam. Aku käib küljest, mis tähendab, et kui ratas pargib keldri korrusel, siis akut saad laadida rahulikult ka toas. Rattal on ka „jalutamise“ funktsioon selleks, kui peaksid soovima treppidest käekõrval rattaga üles minna. Pidurid on hüdraulilised ja piisavalt võimsad, ees on 180mm ja taga 160mm ketas.

Seda lugu võiksime jätkata, kuid peamine on siiski see: elektrirattaga saad ühest kohast teise sõita viisakalt, sujuvalt ja loodussõbralikult. Elektrirattad on tulevik. Ei, täna juba olevik :)

PS – ratta soetas üks noormees oma emale, kes oli nii tagasihoidlik, et pildile ei tahtnud tulla. Erki tegi selle raske osa tööst siis ära!

 

kirjuta vastus

Su emaili ei avalikustata. Täida palun tärniga (*) lahtrid