Käisin sõitmasMartVO2 Cyclab

3 ideed mänguliseks maanteetrenniks

Nüüd, jaanuari algul, kui kihutada ei saa ja tõtt-öelda ei jaksa ka, on igatsus selle järele kõige suurem. Otsustasin, et panen kirja mõned mängulised rattatrennid, mille mõtlesin välja, et sõpradega oleks koos trennis ägedam. Põhimõtteliselt on need erinevad intervalltreeningud, kuid on alternatiiviks stopperi ja pulsi või võimsuse raamides uhamisele, mis mõnikord igav võib tunduda. Intervallid ei ole küll nii kontrollitavad ning sõltuvad olukordades ja teistest sõitjatest. Aga jube äge on. Ja päeva lõpuks on mulle kui harrastajale on kogu rattasõidu esimeseks eesmärgiks just see, et äge peab olema. Kõik muu on teisejärguline. Sams ikkagi võistlushimulise inimesena tunnen, et sõbrale ära panemise rõõm on ikka sada korda suurem kui õiges tsoonis ära kannatatud aeg. Möödunud suvel oli nii mõnigi grupis tiksudes möödunud maanteevõistlus, kus oli action-it ja pulli vähem kui nendes taktikalistes trennides, mida väikese seltskonnaga tegime. Siit nad tulevad, proovige ära:

“Jooksik”

Instrumendid. Vähemalt kolm jalgratturit. Leppige kokku, kus asub kujutletav finish. See võiks olla umbes paarkümmend kilomeetrit eemal. Siis suudavad üsna kõik end tühjaks sõita.
Kuidas? Üritage kordamööda üksi kõigi teiste eest ära saada. Soolo rünnak, teised lasevad u. 5-10 sekundilise vahe sisse ja siis hakkavad koos jälitama. Kohe kui jooksik on kinni püütud, ründab järgmine. Teised lased jälle väikese vahe sisse ja asuvad siis koos jälitama jnejnejne… Sellise ringluse lõppemiseks on kaks võimalust – kas üks jooksik jääb finišini ette või tuleb grupifiniš. Viimase km jooksul enam ei rünnata.
Miks? See trenn harjutab kahte maanteesõidu aspekti: soolo äraminekut, mis on mu meelest kõige uhkem viis sõitu lõpetada, ja väikese grupi koostööd. Või viilimist, sõltub taktikast :)

“Punnikunn”

Instrumendid. Ring, mis on u. 5-10km pikk. Vähemalt kolm jalgratturit. Leppige kokku, kus asub kujutletav finish. Ma proovisin läbi selle Pirita “kuuesel” ringil sõpradega ära, kus kihutamise tsoon oli “Ruff In The Jungle II” segment Stravas.
Kuidas? Igal ringil on finiš, kus saab punkte. Näiteks nii: esimene 10, teine 6, kolmas 4, neljas 3, viies 2, kuues 1. Peale finišit varuge aega, et kogu seltskond kokku koguda. Kerige väga rahulikult kuni grupp on koos ja sõitke uuesti nö. starti, et teha jälle võidu. Stardi ja finiši vaheline distants võiks olla parajalt pikk, et võimalus oleks erinevatel sõitjatüüpidel. Nii sprinteril teiste ürituste taga ära istuda ja siis pähe panna kui pikema vinnaga tüüpidel proovida rünnata ning eest ära sõita. Näiteks 3-6km. Ideaalis võikski olla iga kord erinev lahendus. Seda ringi võib teha näiteks 5-6 korda. Punktide kogumine aitab motivatsioonil säilida ja iga koha eest lõpuni võidelda, et kõik end ikka tühjaks sõidaksid :)
Miks? See harjutab mõtlema. Finiši tegemine on omaette oskus. Kõik me harjutame trennis, et kiiremaks ja tugevamaks saada, et siis teistest ees olla. Ja ideaalis sõidu lõpus finišit teha. Aga just seda finiši tegemise oskust treenitakse harva ja reaalses võistlusolukorras, kus kogu keha veri on jalgadesse ära vohanud ei oska pea tihti mingit otsust vastu võtta. Ja siis läheb nagu ikka. Tavaliselt p***se! Millal sprinti alustada, millal täpselt tuulest välja tulla, kas vasakult või paremalt, kuidas nö. karpi mitte kinni jääda? Või hoopis panna viimase km jooksul nö. litter ja jääda püüdmatuks? Igatmoodi saab. Aga lisaks heale jalale tuleb tark olla ja iga sõidu avanemise võimaluse puhul adekvaatselt reageerida. Teame ju küll kõiki neid “oleks võinud…” jutte peale igat võidusõitu supilauas. Selle trenni puhul saab igat seda “oleksit” proovida. Tehke kasvõi kümme ringi ja proovi iga kord erinevat taktikat.

“Tõmbame nad lohku”

Instrumendid. Vähemalt neli jalgratturit. Ring, mis on u. 5-13km pikk. Leppige kokku, kus asub kujutletav finish.
Kuidas? Jaotage oma seltskond kahte sarnase tugevusega meeskonda. Igal ringil on jällegi kujutletav finiš. Nüüd on aga eesmärk, et keegi teie meeskonnast oleks seal esimesena. Selleks tuleb teil omavahel sünkroniseerida mingisugune taktika. Näiteks: Kui teie seas on parim sprinter, siis tehke kõik, et grupp püsiks koos ja tema saaks võimalikult värskena finišit teha. Kui vastasmeeskonnas on tugev sprinter, siis peate tõenäoliselt kellegi oma seast eest ära sokutama nii, et see sprindikoll ei oleks temaga kaasas. Peale paari ringi selguvad mõlema meeskonna tugevad ja nõrgad küljed. Olge valmis oma taktikat  vastavalt olukorrale kohandama, vajadusel muutke seda. Tehke seda harjutust näiteks 5-7 ringi. Lugege mitu võitu teie meeskonnal on. Kokkuvõttes võitjad saavad preemiaks seda üleolekut kaotajatele nina alla hõõruda :)
Miks? Õpite omavahel taktikaliselt kokku töötama. Ja vajadusel teiste vastu töötama. Võidusõidu jooksul tuleb ette erinevaid olukordi, kus sõitjatel on sarnased või erinevad huvid. Seda kõike tuleb harjutada. Tihtipeale ei võida maanteesõidus kõige tugevam sportlane. Vaid see, kelle jaoks “tähtede seis” oli sel päeval õige. Ja just see tähtede seis ongi taktika. Selle harjutuse eksperdid võiksid proovida oma meeskonna veidi nõrgemad võidule viia.

Muide kui ilm on maanteesõiduks vähe helgem, siis tahaksime alustada Specialized Concept Store-ga Tallinnas regulaarseid trenne/ühissõite. Midagi analoogset võiks ju sinna sisse sobitada, et ägedam oleks?

kirjuta vastus

Su emaili ei avalikustata. Täida palun tärniga (*) lahtrid